Hoofdstuk 2: Jongeren
Paragraaf 2.1: Identiteit en Ontwikkeling: Deze paragraaf behandelt hoe jongeren hun identiteit ontwikkelen door interactie met anderen, als ze dit in een groep doen is dit socialisatie, hierbij neem je vaak bewust of onbewust de waarden en normen van de groep over. Cultuur heeft ook veel invloed op hoe jij je ontwikkeld, woon je in Nederland dan eet je bijvoorbeeld sneller hagelslag dan dat je in Spanje woont. De adolescentie is een belangrijke periode voor zelfontdekking, waarbij zowel aangeboren eigenschappen als opvoeding een rol spelen.
Filmpjes paragraaf 2.1:
- (filmpje socialisatie) Socialisatie: wat is dat precies? – Mr. Chadd Academy – YouTube
Paragraaf 2.2: Levenslang Leren: De nadruk ligt op het voortdurende leerproces gedurende het hele leven, inclusief imitatie, het vergaren van informatie doe je bijvoorbeeld door een uitleg te volgen of een boek te lezen. Ervaring opdoen doe je door bijvoorbeeld ergens lang te werken. Experimenteren is een manier waarbij je veel dingen probeert en zodoende leert. De laatste manier van leren die het boek beschrijft is imitatie, hierbij doe je iemand (on)bewust na.
filmpjes paragraaf 2.2:
- (filmpje imitatie) Brain Games Conformity Waiting Room – YouTube
Paragraaf 2.3: Wat Is Normaal: Deze paragraaf onderzoekt de druk die jongeren voelen om aan bepaalde normen te voldoen, de diversiteit van individuen, en de afwezigheid van een vaststaande definitie van ‘normaal’. Er wordt ingegaan op de puberteit, waarden (dingen die je belangrijk vind), normen (de regels die daarbij horen), groepsnormen en generatieconflicten, dit zijn conflicten tussen bijvoorbeeld ouders en kinderen.
Paragraaf 2.4: Groepsidentificatie: Deze paragraaf bespreekt hoe jongeren zich identificeren met verschillende groepen, zoals vrienden en subculturen, en de invloed van groepsdynamiek op hun zelfbeeld. Het benadrukt het belang van identificatie en groepsidentificatie in de adolescentie.